HOME   newspaper  webshop  needsomething  mailenwin  aboutandcontact  twitter  facebook 

vrijdag 2 maart 2012

Food | Een week zonder E-nummers

Vorige week besloot ik om te proberen een week geen E-nummers binnen te krijgen. Een dag na de start ontving ik het boekje Wat zit er in uw eten? (echt heel handig!) en wist ik binnen no time al veel meer over een aantal additieven en producten. Inmiddels zijn we ruim een week verder en kan ik mijn eigen conclusies trekken.

Feit is dat er echt in ontzettend veel producten E-nummers zitten. Sommige toevoegingen zijn bewezen schadelijk en van sommige E-nummers is dit nog niet bewezen (welke dit zijn staan handig omschreven in het boekje). Tijdens het boodschappen doen op elk etiket kijken (en zoeken want die lettertjes zijn vaak piepklein) kost best wat meer tijd en moeite, maar door dit een keertje te doen weet je al snel wat je beter niet kunt nemen.

Verder heb ik ervaren dat het heel moeilijk is om geen enkel E-nummer binnen te krijgen, voor mij bijna onmogelijk. Zodra je bij iemand anders eet of in een horeca gelegenheid gaat lunchen of dineren is het al snel gebeurd. Wel zijn er fantastische producten verkrijgbaar die geen of amper additieven bevatten (in ieder geval niet degene waarvan is aangetoond dat ze heel slecht voor je zijn) bij natuurwinkels en Marqt. Nadeel daarvan is dat bijna alles duurder is dan in de gewone supermarkt. Niks mis mee, want dit heeft voordelen voor jou als consument, voor het milieu, de dieren en de producenten. Maar persoonlijk kan ik het me niet veroorloven om echt al mijn voedingsmiddelen bij dit soort winkels te kopen.

Conclusie? Wat zit er in uw eten? is een ontzettend handig boekje (klein formaat dus je kunt 'm ook gemakkelijk meenemen tijdens het boodschappen doen) om te hebben. De informatie die erin staat is zeer interessant en zorgt er voor dat je zo kunt opzoeken wat je nu precies eet.
Tijdens mijn persoonlijke mini onderzoekje ben ik er achter gekomen dat een aantal producten die ik regelmatig nuttig stoffen bevat waarvan is aangetoond dat ze slechte effecten op je gezondheid hebben. Deze producten wil ik dan ook zo veel mogelijk gaan vermijden. Daarbij wil ik proberen zoveel mogelijk biologisch voedsel te eten, geen vlees meer te eten dat bij de supermarkt vandaan komt (al eet ik amper vlees), een aantal beruchte E-nummers, zoals E621 (ook wel bekend als mononatriumglutamaat, MSG of ve-tsin) en E951 (ook wel bekend als aspartaam) compleet te vermijden en de komende tijd nog meer boeken over het onderwerp te gaan lezen zoals 100% gifvrij van Julia Kang en de titels van Michael Pollen.

1 opmerking:

  1. Toevallig dat ik me daarin ook aan het verdiepen ben en het boekje op mijn verlanglijstje heb staan. Ook het boek van Julia Kang lijkt me erg interessant. Maar ik vraag me nu af welke nu de producten zijn die je normaal wel at en waarvan je er nu achter bent gekomen dat ze zoveel schadelijke E nummers bevatten? Niet alle E nummers zijn schadelijk, maar inderdaad vooral die E621, maar die etiketten wat staat het er klein op geschreven om gek van te worden...

    BeantwoordenVerwijderen